
Alltfler växtbaserade proteiner har tagit plats i våra matbutiker de senaste åren, en ny undersökning visar dock att många svenska konsumenter aldrig väljer bort köttet.
28 procent av svenska konsumenterna äter aldrig köttsubstitut och ytterligare 28 procent äter det bara några få gånger per år. 74 procent av svenskarna äter rött kött varje vecka. Den årliga undersökningen Vegocracy Report genomförs av Kantar på uppdrag av salladsföretaget Picadeli. I årets undersökning har fokus legat på hur hållbart vi äter och hur mycket klimatfrågan får ta plats på våra tallrikar. Fler än sju av tio svenskar äter rött kött varje vecka, och av dessa är det 12 procent som lägger det på tallriken varje dag. 8 procent av svenskarna som säger sig aldrig äta kött.
Andra slutsatser från undersökningen:
– Nästan hälften (49 procent) av de som svarade uppgav att det största hindret till att äta mer hållbart är priset. Bara 3 procent uppgav miljön som den viktigaste faktorn när man handlar mat.
– Över hälften av respondenterna (53 procent) uppgav att tydligare märkning skulle hjälpa dem att göra mer hållbara val när det kommer till livsmedel.
– Cirka en fjärdedel (24 procent) av respondenterna tror sig inte kunna påverka sitt koldioxidavtryck. Av dessa anser bara 12 procent att deras val av mat är den faktor som har störst inverkan på deras koldioxidavtrycken.
– 63 procent av de tillfrågade har inte hört talas om WHO:s kostråds- rekommendationer och endast en femtedel i alla länder (16 procent) följer dem.
Vegocracy är en internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA. Alla frågor besvarades av män och kvinnor i åldrarna 18–65 år.