Global mässa med kött i fokus

Världens största livsmedelsmässa, Anuga i Köln, har just genomförts. Efter att vid det senaste tillfället 2019 haft en nedgång på grund av pandemin var mässan nu åter tillbaka i gammal god form.  

Med cirka 140 000 fackbesökare från 200 länder och cirka 7 900 utställare från 118 länder visade årets Anuga att den är tillbaka med full kraft. Trycket var hårt ute i montrarna och den här gången diskuterades och gjordes det affärer precis på det livliga och intensiva sätt man kan förvänta sig av en mässa av den här digniteten. Andelen utländska utställare var 94 procent och de tio länder som hade flest kom från Belgien, Kina, Tyskland, Frankrike, Grekland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien, Turkiet och USA.

I tre av hallarna genomfördes som vanligt även den särskilda sektionen för kött- och charkindustrin, Anuga Meat, där producenter och utställare av såväl färskt kött som förädlade produkter och färdiga måltider hade installerat sig. Det höga deltagandet även där visar att exportverksamheten fortsätter att vara central för den internationella köttindustrin.

Huvudtemat på årets Anuga var Hållbar tillväxt med fokus på hållbarhet och ansvarsfull resursanvändning. Inom ramen för detta tema hölls ett ett särskilt event- och konferensprogram där experter från hela världen gav sin syn på hållbar utveckling och hur livsmedelsindustrin ska möta de globala utmaningarna. Här dryftades även frågor som transparens och spårbarhet av försörjningskedjor och produkter, mer klimatvänlig produktion, resursbesparande råvaruodling, matsvinn samt vägar mot ett cirkulärt matsystem.

En sedan flera år pågående trend när det gäller kött är den ökande efterfrågan på växtbaserade alternativ eller köttersättningsprodukter som soja, vete och ärtprotein. Denna trend gjorde avtryck även på årets Anuga om än inte lika mycket som 2019 när trenden var som hetast. Växtbaserat och alternativ till kött har på under 2022 visat på en tydlig nedgång och har även blivit alltmer ifrågasatt. Enligt statistik från analysföretaget Innova Market Insights som presenterades på mässan så värderar konsumenterna fortfarande regionalitet, spårbarhet och djuromsorg mycket högt när man väljer kött.

//

Läs mer om Anuga i nästa nummer av Kött & Chark som utkommer imorgon, fredag.