Kött och chark dominanter på julbordet

En överväldigande majoritet av konsumenterna vill att kött och charkprodukter ska dominera på julbordet. För elfte året i rad så är julskinkan den absoluta favoriten.

Livsmedelsföretagens årliga julundersökning visar att julskinkan visserligen tappar några procentenheter jämfört med 2022, men att den fortfarande har en betryggande ledning till tvåan Janssons frestelse. På tredje plats återfinns sill, följt av köttbullar och lax. 69 procent av konsumenterna vill att kött- och charkprodukter ska dominerar julbordet.  

– Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå kan tänka sig att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, och det märks tydligt i slutprodukten, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Svenskarna sparar i år hellre in på restaurangbesök, julklappar och resor än på julmaten. Det viktigaste i planeringen av julbordet är att maten är svenskproducerad och inte för dyr. 

Jämfört med 2019 anger nästan fyra gånger fler att det viktigaste med julmaten är att den inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökar tydligt jämfört med 2022 och intar en ohotad tredjeplats. På frågan om man planerar att spara in på något under årets julfirande så anger bara sju procent julmat- och dryck. 33 procent planerar att spara in på restaurang- och barbesök, 27 procent på julklappar och 25 procent på resor. Bara 5 procent tänker spara in på julgranen. 

På frågan ”Vilken av följande rätter tycker du minst om?” så blir det först och främst lutfisk, ål och sylta som stryks från inköpslistorna. 19 procent kommer i år också att leta mer efter extrapriser än tidigare och 14 procent att handla mer i lågprisbutiker.