Kampanj ska få fler att laga mat ute

SweDish Pork satsar under hösten på en kampanj för outdoor cooking. Till sin hjälp har de två SM-finalister i utomhusmatlagning, Knútur Kristjánsson och Mattias Hemhagen. 

Med egenkomponerade recept ska de båda kockarna inspirera till att laga mer mat utomhus och med svenskt griskött i fokus.

– Att nyttja naturen som kök och skafferi är inte längre bara för hurtfriska matfantaster. Alltfler hittar ut i den svenska naturen, och då finns det inget bättre än en måltid av grillat svenskt griskött ihop med svamp, rotfrukter eller kål. Det var självklart att höstens fokus skulle ligga på outdoor cooking, men vi vill också öka konsumenternas kunskap om det svenska grisköttet. säger Mattias Espert, ordförande i Sveriges Grisföretagare/SweDish Pork och grisbonde.

Till vardags driver Knútur Kristjánsson restaurangen Rådhustorget No:1A i Falkenberg och Mattias Hemhagen är kökschef på Solhaga Stenugnsbageri i Slöinge. De är även aktuella som SM-finalister i SM i Utomhusmatlagning där de deltar i team Eldiviður (Firewood). Finalen går av stapeln i maj nästa år.

I höstkampanjen lagar kockarna recept på svensk fläsksida, griskind och karré över öppen eld.

– Att laga mat på det sättet ger en naturlig, rökig smak som gör svenskt griskött otroligt gott, det är fint och saftigt och desutom ett av de mer klimatsmarta köttslagen. Det känns oerhört kul att få dela med sig av recept att tillaga utomhus, vi hoppas att många testar dem, säger Mattias Hemhagen.

SweDish Pork är ett koncept framtaget för att öka kunskapen om svenskt griskött hos konsumenter. Bakom konceptet står branschorganisationen Sveriges Grisföretagare. Kampanjen går på Instagram och Youtube samt visas på SweDish Porks webbsida.