STOCKHOLM Slakthusområdet är på väg att förvandlas och i takt med det lämnar fler och fler kött- och charkföretag den anrika platsen. Senast i raden är familjeföretaget Nybergs Deli som under hösten flyttat till Jordbro. I den nybyggda anläggningen är miljö och hållbarhet två av hörnstenarna
– Vi vill bli Sveriges mest hållbara köttföretag, säger vd Joakim Inaeus.
Den första produktionsdagen för Nybergs Deli i den nya anläggningen var 4 september och det finns flera anledningar bakom att just Jordbro blivit den nya hemvisten. En är närheten till lager- och logistikföretaget Bring Frigo som man nu i princip ligger granne med.
– På så sätt kapar vi ett transportled och sparar in både på frakt och belastning på miljön, när vi fyllt en bil så rullar vi den bara över gårdsplanen härute, säger Joakim Inaeus.
En annan nyckel i flytten har samarbetet med Kilenkrysset varit, bygg- och fastighetsbolaget äger marken och har byggt hela anläggningen som Nybergs Deli sedan hyr.
– Vi fick tidigt en bra kontakt med Kilenkrysset som precis som vi är ett familjeföretag, de har varit lätta att prata med och vi kände direkt att vi var på samma våglängd.
När det gäller hållbarhet så har bland annat lösningar för att återvinna energi genom att ta tillvara på spillvärme installerats. Hållbara material har använts för golv, väggar, tak, led-belysning och kylaggregat, dessutom har det byggts en solcellsanläggning på taket som man får ut cirka en kvarts miljon kilowattimmar från.
Att Nybergs Deli nu lämnat Slakthusområdet där man haft sin verksamhet i så många år tycks inte vara förenat med särskilt mycket nostalgi inom företaget, det är istället in mot framtiden man vill att strålkastarljuset ska riktas.
– Visst hade Slakthuset sin specella känsla av kultur och tradition, men vi är i grund och botten glada över att ha kommit därifrån. Området tömdes mer och mer de sista åren och tappade också i gemenskap när Företagarföreningen luckrades upp ocn planerna på Larsboda försvann. Där fanns heller ingen möjlighet för framtida tillväxt för oss, säger Joakim Inaeus.
Nybergs Deli har sedan 2008 genomgått en närmast osannolik utveckling och från att ha varit ett medelstort företag ligger omsättningen idag på strax under 600 miljoner kronor. Och den produkt som varit flaggskeppet är den gourmetmörade fläskytterfilén som idag är en av Sveriges största köttprodukter och säljs året runt hos alla stora dagligvarukedjor. Fläskytterfilén är fortfarande en stadig produkt som är minst lika populär idag som när den introducerades.
– Trots att det kommit till fler och fler konkurrenter har den till och med vuxit de senaste åren. Men vi har en unik metod för att möra produkten vilket gör att man kan tillaga den även på hög temperatur utan att den blir torr och tråkig. Den är också mycket användbar och inte bara en säsongsprodukt för grillen, säger Mikael Ottestig som kommersiell chef på företaget. Han berättar också att en ny och ännu mer förädlad variant av fläskytterfilén är på gång till våren.
Fotnot: En längre version av reportaget går att läsa i pappersupplagan av Kött & Chark som kommer ut 5 november.