Skinkan fortfarande nummer ett på julbordet

Foto: Livsmedelsföretagen

Julskinkan är fortfarande den klart största favoriten på det svenska julbordet, men dess popularitet har minskat något på senare år, det visar Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning. 

Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1 000 svenskar om deras julmatsvanor och julbordspreferenser. Sammanfattningsvis kan man säga att de traditionella julprodukterna som skinka, julmust och ris à la Malta än så länge dominerar de svenska julborden även om det minskat något för skinkan. 2013 svarade 34 procent att julskinkan var favoritet, i årets undersökning ligger den siffran på 25 procent. Samtidigt kommer det varje år in nya julprodukter, i år kan man till exempel hitta julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

  Det är fortfarande kvinnorna som i högre utsträckning än männen tar ansvar för julmaten, men skillnaden mellan könen minskar. Att beställa hem julbordsmaten via t.ex. matkasse är inget som slagit igenom hos svenskarna ännu, 95 procent föredrar att laga sin egen Janssons frestelse och 82 procent vill göra sina egna köttbullar. På frågan vilken typ av mat som man vill ska dominera på sitt julbord svarar 66 procent kött- och charkprodukter, 40 procent fisk och skaldjur och 24 procent grönsaker och rotfrukter. Den produkt som flest vill utnämna till årets livsmedel 2018 blev grönkål med alkoholfri öl på andra plats och sötpotatis på tredje.

Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, tror att de klassiska julrätterna kommer att hålla positionerna i många år till. 

– Traditioner tar lång tid att förändra och inget är mer traditionellt än julen. Men det är samtidigt roligt att se hur livsmedelsproducenterna tar våra vanliga julprodukter och twistar till dem med nya smaker, oväntade ingredienser och annorlunda råvaror. Det är förnyelse och tradition på en och samma gång, säger Björn Hellman.