Nya Siljans Chark mot nya mål 

Jonas Björ är vd för Nya Siljans Chark

DALARNA Vid Nya Siljans Chark har investeringar i slakteriet i Ickholmen gjort det möjligt att öka nötslakten rejält och svara upp mot ökade djurleveranser från KLS.

När Pär Nilsson och Mats Årjes i maj 2020 tog över konkursboet efter Siljans Chark så gällde det först och främst att säkra tillgången på djur. Det gjordes genom ett avtal med KLS Ugglarps om slaktdjursleveranser, avtalet löper fortfarande och fungerar enligt vd Jonas Björ väldigt bra.  Siljans Chark legoslaktar åt KLS på slakteriet i Ickholmen utanför Rättvik, totalt cirka 1 300 grisar och 200 nöt i veckan. Av den volymen köper sedan Siljans Chark 300 – 350 grisar och 55 – 60 nöt som vidareförädlas på charkfabriken i Mora, resterande djur går ner till KLS i Kalmar. Jonas Björs största huvudbry för tillfället är det höga kostnadsläget.

– Priset på den charkråvara vi köper av KLS är högt och har stigit med 50 procent sedan vi tog över. Det är mycket bra för djurleverantörerna i området, men en utmaning att få ut kostnadsökningen i nästa led. Dessutom har ju alla andra kostnader, inte minst för el och transporter ökat våldsamt. Och även om vi är duktiga på att jobba med vår kostnadssida så slår allt detta sammantaget väldigt hårt. Att kompensera oss prismässigt fullt ut för kostnadsökningarna gentemot våra slutkunder är heller inte möjligt, säger Jonas Björ. 

Siljans Chark har redovisat minusresultat på sista raden i årsredovisningarna för både 2021 och 2022. Investeringar på ett par miljoner kronor har dock gjorts i slakteriet i Ickholmen för att öka kapaciteten på både gris- och nötlinjen. Tack vare det kunde man öka nötslakten till i första skedet 200 djur i veckan. Sedan slutet av augusti slaktas det därför 250 – 270 nöt i veckan i Ickholmen.

Siljans Chark är ett varumärke med stark lokal förankring. Frågan är nu om den långvariga trend där svenskt och närproducerat har stärkt sina ställningar kommer att hålla i sig, mot bakgrund av den senaste tidens prisökningar i butikerna?

Märker ni någonting av detta när det gäller efterfrågan på era produkter?

– Ja, i den totala volymen märker vi en minskning inom vårt kärnområde, och därför letar vi också nya marknader. Ett led i detta är det samarbete med Lidl som vi har sedan något år tillbaka, och som innebär att en del av Siljans Charks sortiment nu finns över hela Sverige. Dessutom samarbetar vi med ett bolag som levererar mat till flygindustrin. Dessa avtal ger oss möjlighet att kompensera för vår minskning i närområdet. Och vår säljavdelning jobbar hela tiden med att försöka hitta nya marknader och samarbetspartners.

Fotnot: Läs hela reportaget om Nya Siljans Chark i det senaste numret av Kött & Chark som utkommer idag.