Jordbruksverket söker företag som vill medverka på mat- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin 17-26 januari 2025.
I januari i år deltog Jordbruksverket för femte gången med en svensk representationsmonter på Grüne Woche. Merparten av de företag som deltog har sedan dess påbörjat olika affärsrelationer med Tyskland och syftet med den svenska medverkan är just att stärka både livsmedelsexport och måltidsturism.
– För svenska livsmedelsproducenter är Grüne Woche en fantastisk möjlighet att testa sina produkter och samla erfarenheter av den tyska marknaden. Det lägger grunden för utveckling av företagens export och måltidsturism, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket.
Ett företag som redan sett resultat från sitt mässdeltagande är Skånsk Chili som producerar såser. Knappt tre månader efter mässan, gick första stora leveransen från företaget iväg till Berlin.
– Att testa export till Tyskland låg redan i vår plan för företaget så deltagandet på Grüne Woche blev en slags call-to-action som satte fart på arbetet. Det var bra att få bekräftat vilka smaker på våra såser som gick bäst och att prisnivån låg rätt. Det har vi kunnat använda som argument i dialog med inköpare efter mässan. Vi uppmärksammades också av TV-team som filmade på mässan och redan nästa dag märkte vi att det kom besökare som letade just efter våra produkter, säger Sakura Holmqvist som driver Skånsk Chili.
För mer information och för att anmäla intresse, mejla till camilla.benderlarson@jordbruksverket.se eller ring till Lena Ekman Tiltmann Peller, 072-578 90 70.