Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under juli månad, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 1,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 2,9 procent.
- Vi ser fortsatt att livsmedelspriserna har en lägre ökningstakt än den övergripande inflationen. Men det är viktigt att komma ihåg att prisnivån nu är på en högre nivå än innan inflationen tog fart och att hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 15,1 procent. Hemleverans ökade med 11,0 procent och upphämtning i butik ökade med 21,1 procent. De relativt höga utvecklingstalen för e-handeln beror främst på låga jämförelsetal. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,0 procent.
- E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende, avslutar Karin Brynell.