94 procent av Sveriges konsumenter äter korv och falukorven är den stora favoriten, det visar Korvrapporten 2024, en undersökning om svenska folkets korvpreferenser och attityder till korv.
Sverige är ett korvälskande land, nästan alla, 94 procent, äter korv, oavsett om den är kött- eller växtbaserad. Drygt sju av tio äter korv till lunch eller middag minst en gång i månaden och de i åldern 18-34 år äter korv vid fler tillfällen än de äldre. Andra platsen efter falukorven intas av varmkorv/wienerkorv (30 procent), på tredje plats hamnar salamin (28 procent) medan den vanliga grillkorven (27 procent) hamnar på fjärde plats.
Smak, hög kötthalt och att korven är gjord på svenskt kött och är producerad i Sverige är faktorer som konsumenterna prioriterar när de väljer korv, därefter kommer priset.
– Att välja svensk korv är viktigt ur flera aspekter, därför är det extra roligt att betydelsen av att korven är gjord av svenskt kött och att tillverkningen sker i Sverige ökar. Vi har även fått in den första ölen som märks med Från Sverige, som passande nog heter Korvöl och är gjord för att passa bra till korv, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.
När det gäller toppings på korven domineras listan av senap (73 procent), ketchup (64 procent) och rostad lök (43 procent). Räksallad har klättrat till fjärde platsen (22 procent) i Korvrapporten och bostongurkan halkat ner till femte plats (20 procent). Korvbröd är det vanligaste tillbehöret före mos och pasta. Bland de yngre är korvbrödet lite mer populärt (66 procent) än hos övriga åldrar. De flesta korvätare väljer att dricka vatten till korven följt av läsk och på tredje plats öl.