Försäljningen av ekologisk kött ökade under årets tredje kvartal. Ekobönderna kräver nu högre priser för sina produkter.
Det är Ekologiska Lantbrukarna som tagit fram siffrorna och de visar att försäljningen av ekologiskt kött ökade med 31,8 procent i värde under det tredje kvartalet, i volym ökade försäljningen med 46,1 procent. Bakom den kraftiga ökningen står ett ökat engagemang för det ekologiska köttet liksom flera priskampanjer.
– Det är glädjande att fler konsumenter inser vikten av betande djur, biologisk mångfald och god djurvälfärd. Det ekologiska och kravmärkta svenska köttet är det mest hållbara köttet som finns, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Det är framförallt nötkött och griskött som ökat i försäljning. Det innebär att ekologiskt kött under kvartal tre 2024 ökade sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln från 1,6 procent till 2,0 procent. I och med försäljningsökningen finns det risk för brist på råvara. För att det inte ska bli tomt i butikshyllorna krävs högre priser till ekobönderna.
– Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida Lind.
Kvartal tre visar samtidigt en nedgång för den totala ekoförsäljningen på 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Det är framförallt äggen som minskar, under samma period 2023 rådde brist på ägg på grund av salmonellautbrott, det drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Nu minskar den igen då det finns ett större utbud av ägg på marknaden.