Kött och chark i topp på svenskarnas julbord


Julskinkan har sakta men säkert tappat i popularitet de senaste tio åren

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet. Men de allra flesta vill se kött och chark dominera på julbordet.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1008 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar ”att maten är svenskproducerad” i topp. Att maten inte är för dyr kommer på en nära andraplats, men för första gången sedan 2021 tappar prisfaktorn i betydelse.

 – När vi gjorde undersökningen det året så exploderade prisfaktorns betydelse, och både 2022 och 2023 delade den förstaplatsen med svenskproducerat. Att prisfaktorn nu verkar tappa i styrka är mycket välkommet ur de svenska livsmedelsproducenternas perspektiv, de senaste årens lågprisfokus har slagit hårt mot företagen. Förhoppningsvis blir det en extra god jul i år, både för svenska producenter och konsumenter, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen. 

Ett trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda julbordet” ökar tydligt jämfört med 2023 och intar tredjeplatsen. Julskinkan är för tolfte året i rad den klart viktigaste produkten på julbordet. Skinkans popularitet har dock minskat sakta, men säkert sedan 2013 och det skiljer nu bara fyra procentenheter mellan den och tvåan Janssons frestelse, trots att den sistnämnda tappar lite i år. Den rätt som ökar mest i popularitet är risgrynsgröten som gått från 1 till 5 procent av rösterna. 

Att julskinkan minskar i popularitet verkar dock inte kunna kopplas till någon form av minskat intresse för kött. På frågan ”Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord” hamnar kött- och charkprodukter överlägset i topp, med fisk och skaldjur på en ganska avlägsen andraplats.