![](https://kottchark.se/wp-content/uploads/2025/01/Webnyhet.jpg)
Försäljningen av julmat gick i år som tåget, särskilt i de fysiska butikerna, det konstaterar Svensk Dagligvaruhandel.
Enligt branschorganisationens Dagligvaruindex så ökade försäljningen i dagligvaruhandeln totalt med 3,0 procent under december, jämfört med samma månad 2023. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker hamnade under månaden på 1,7 procent.
– Julen är en av årets viktigaste försäljningsperioder för dagligvaruhandeln och under december upplevde branschen en stabil tillväxt. Den positiva utvecklingen drevs främst av butiksförsäljningen då konsumenterna i hög grad valde att köpa sin julmat i fysiska butiker, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik ökade i december med 3,1 procent jämfört med samma månad 2023. E-handeln ökade med 0,3 procent, hemleveranser minskade med 1,5 procent medan upphämtning i butik ökade med 2,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 3,9 procent.
Under förra årets fjärde kvartal steg försäljningen med 4,3 procent. Försäljningen i fysisk butik ökade med 4,3 procent och med 3,5 procent i e-handeln.
- Inflationen har under året varit avtagande och denna trend fortsatte även under det fjärde kvartalet. Detta i kombination med Riksbankens räntesänkningar har lett till att hushållens köpkraft långsamt har börjat stärkas, vilket avspeglar sig i att vi återigen upplever volymtillväxt i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell.