ICA krissatsar på kött och chark 

Nästan alla svenskar (94 procent) tycker det är viktigt med en stark svensk livsmedelsförsörjning, men två av tre (65 procent) tvivlar på att vårt land kan klara sig vid en eventuell kris. 

Eva Rülf.

Detta enligt en ny Sifo-undersökning på uppdrag av ICA. För att främja en stark matförsörjning spelar den svenska livsmedelsproduktionen en viktig roll. Sverige har goda förutsättningar att stärka den egna matproduktionen – och där har dagligvaruhandeln ett stort ansvar. 

Sverige har möjlighet att öka produktionen av livsmedel där vi redan har en hög inhemsk andel – till exempel mejeriprodukter, potatis, ägg, kött och rotfrukter – men också att öka produktionen av livsmedel där andelen är lägre, såsom frukt, bär och baljväxter. 

– Vi jobbar långsiktigt med att få ett större utbud av svenska produkter. Vi har till exempel gjort stora satsningar både inom frukt och grönt, men också kött och chark. Här har vi arbetat för att få ett större utbud av produkter med svensk råvara, bättre förvarings- och lagringstekniker som gör att vi kan erbjuda svenska frukter och grönsaker under en större del av året, samt genom att öka efterfrågan på svenskt, säger Eva Rülf, projektledare för svenskt, lokalt och ekologiskt på ICA.   

Fler än varannan svensk (55 procent) anser att lågt engagemang bland allmänheten utgör hot mot svensk livsmedelsförsörjning. Om fler kunder valde svenskproducerat skulle efterfrågan öka.   

– Vi inom dagligvaruhandeln har ett stort ansvar i att både driva efterfrågan på och investera i svenskproducerad mat. Det kan handla om att erbjuda och satsa på svenska livsmedel, men också att göra det enklare för kunder att välja svenskproducerat, säger Eva Rülf, projektledare för svenskt, lokalt och ekologiskt på ICA.