Ny kampanj ska lyfta grisköttet

Sveriges Grisföretagare lanserar en kampanj för att lyfta fördelarna med griskött.

Kampanjen som går under konceptet Swedish Pork har sin utgångspunkt i att mat ska vara hälsosamt, klimatsmart, gott och samtidigt ekonomiskt rimligt att köpa. 

— Här finns det många goda skäl att välja svenskt fläskkött och vi menar att det är dags att återlansera det, säger Johan Eriksson, ordförande för Sveriges Grisföretagare. 

Han menar att grisköttet är ett livsmedel som möter de moderna kraven betydligt bättre än man tror.

— Svenskt fläskkött transporteras inte över halva jordklotet, som avokado eller importerad grillost vilket många väljer som proteinkälla. Det är proteinrikt, som kyckling, och har liknande näringsinnehåll som nötkött. Att lägga till svenskt fläskkött i en varierad kost bör vara en inspiration snarare än något man smyger med, säger Johan Eriksson.

Han hänvisar också till forskning som visar att kroppen har svårare att ta upp näringsämnen som till exempel järn från växtbaserade livsmedel, vilket bland annat flera tidigare veganska profiler vittnat om.

— Fläskkött är ett perfekt tillskott till en växtbaserad kost, det passar både trendiga asiatiska rätter och mer traditionella rätter samt husmanskost, säger Johan Eriksson.

Produktionen av svenskt fläskkött bidrar, enligt Sveriges Grisföretagare, också med gödsel till lantbrukets växtodling och biogasproduktion och klimatavtrycket från produktionen har minskat med 20 procent sedan 2005.