Lennart Wallander, Food & Friends
Ett fullspäckat program med en stor variation av aktuella och heta branschfrågor, det står på agendan under Kött & Chark-SMs konferensdagar 16 – 17 oktober.
En av talarna vid konferensen är Lennart Wallander från kommunikationsbyrån Food & Friends, han kommer att ge en exklusiv förhandsvisning av årets stora trendspaning för mat, måltider och dryck. I år har trendspaning fått namnet The Pivot Point (vridpunkten) och handlar om hur vi som konsumenter förändrar våra sätt att äta och dricka när vi är på väg ut ur en lågkonjunktur och går in i ett bättre ekonomiskt läge.
- Under åren av pandemi och lågkonjunktur åt vi till exempel ätit mindre grönt än tidigare och mer kött. Där kan vi se att ett trendbrott nu möjligen är på gång. Under pandemin åt vi också mer nostalgisk mat som köttbullar och blodpudding. Nu kommer det gå åt andra hållet mot en en mix av olika kulturer och en större experimentlusta där vi blandar det bästa från olika kök och provar nya smaker, säger Lennart Wallander.
Ett helt nytt inslag på årets konferens är det förpackningsseminarium som äger rum onsdagen den 16 oktober. Där kommer bland andra André Hinderson från varumärkes- och designbyrån Silver att tala under rubriken ”Hur man kommunicerar med förpackningen i butik”. Silver har i många år jobbat med varumärkesbyggande inom livsmedel och mat, bland annat med stora aktörer som ICA Orkla Foods och Zeta. André Hinderson ser fram emot att delta vid förpackningsseminariet.
– Det ska bli väldigt kul och jag hoppas kunna bidra med både råd och kunskaper om hur företagen inom kött- och charkbranschen kan bygga och förstärka sina varumärken. För även om du har en bra produkt så är det inte säkert att kunderna kommer tillbaka, för att bli omvald så måste du också ha ett starkt varumärke, och här kan förpackningarna spela en jätteviktig roll, säger André Hinderson.
Men idag handlar alltmer också om att designa ett varumärke för flera olika kanaler och i både fysisk och digital miljö.
– Det händer väldigt, väldigt mycket hela tiden på det här området och det dyker inte minst upp nya typer av virtuella företeelser. Ett exempel är QR-koden som är en otroligt enkel och konkret grej som egentligen borde vara standard på alla förpackningar, säger André Hinderson.
Kött & Charkuteridagarnas förpackningsseminarium äger rum onsdagen den 16 oktober.