Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökar med ungefär 30 procent under veckan före jul jämfört med en vanlig vecka, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november månad, jämfört med samma månad 2023, Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 1,9 procent, det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln uppskattas till 3,2 procent.
- Utvecklingen var något högre i november än under årets tidigare månader. En orsak är att det ekonomiska läget sakta vänder uppåt, och en högre konsumtionsnivå bland hushållen bidrar till positiv volymtillväxt för branschen. Nu stundar även en av de viktigaste perioderna under året, då försäljningen är ungefär 30 procent högre under veckan före jul än under en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 5,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 3,7 procent, hemleveranser steg med 0,2 procent och upphämtning i butik växte med 8,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,4 procent.
- E-handeln visar på fortsatt tillväxt och november var den åttonde månaden i rad med en positiv utveckling. E-handelsandelen av försäljningen i dagligvaruhandeln har under året varit stabil och uppgick i november till 4,4 procent, säger Karin Brynell.