Svensk mat i fokus under TCS Lidingöloppet

Svenskt Kött, Svenskmärkning och LRF blir nya sponsorer för Lidingöloppet. Det kommer att bli mer svensk mat och svenska smaker både inför och under loppen framöver. 

Lidingöloppet, eller TCS Lidingöloppet som det numera officiellt heter, är världens största terränglopp och en riktig svensk klassiker i löparsammanhang. Genom det nya sponsorssamarbetet hoppas arrangörerna på att kunna bredda utbudet av svensk mat och dryck under tävlingen.

– Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning lyfter vi upp hållbarhets- och ursprungsfrågorna ännu högre på agendan. bland annat genom att svenskmärka hela loppet, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för loppet.

Samarbetena startar nu med planering av aktiviteter för året fram till TCS Lidingöloppshelgen 24–26 september nästa år. Den nya svensksatsningen innebär ökat fokus på bra råvaror, hög kvalitet, svenskt ursprung, och blir samtidigt ett stöd till svensk landsbygd och lantbruk.

– Genom TCS Lidingöloppet når vi medvetna löpare och deras familjer, som är intresserade av svenskproducerad mat. För oss blir det en utmärkt möjlighet att ge fördjupande kunskaper om svenska råvaror och livsmedel, berätta om svenska mervärden och påminna om att titta efter Från Sverige-märket på varorna i butiken. Dessutom når vi alla motionärer och kan ge dem tips och inspiration under hela året via deras digitala kanaler, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Under löparhelgen nästa år får alla deltagare och publik också chans att prova ett brett utbud av goda smaker från råvaror som är odlade och uppfödda i Sverige.

– Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet blir Svenskt Kött en självklar del i ett av Sveriges främsta folkliga idrottsevenemang. Vi ser fram emot ett kul och bra samarbete, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.