Stark ökning för HKScan Sverige

HKScan startade i höstas ett samarbete med Tareq Taylors koncept för färdigrätter, Maten é Klar

HKScan Sverige förbättrade sitt rörelseresultat kraftigt under 2021, en ökad försäljning av premiumprodukter under varumärket Scan var en bidragande faktor.

Rörelseresultat (jämförbar EBIT) steg med 3,9 miljoner euro till 22,9 miljoner euro under 2021 jämfört med året innan. Nettoomsättningen landade på 700.4 miljoner euro, vilket var en ökning med 5,8 procent. 

– Jag är stolt och glad över att kunna presentera ett så starkt resultat, som vi uppnår tack vare det svenska teamets stora engagemang, våra starka varumärken och ett gott samarbete med våra leverantörer och kunder. Vi ställer om och levererar på våra mål trots utmaningar i vår omvärld och ökar våra marknadsandelar när det gäller kärnverksamheten, säger Lars Appelqvist, vd för HKScan Sverige.

Strategin att utveckla ett premiumsortiment inom kött och chark i kombination med att lyfta bassortimentet har fallit väl ut och bidrog till en ökad försäljning under varumärket Scan. Foodservice-försäljningen förbättrades i och med lättnader av pandemirestriktionerna, även det koncernövergripande Turnaround-programmet och en ökad operativ effektivitet bidrog, enligt bolaget, till det goda resultatet. 

– 2022 fortsätter vi att fokusera på ytterligare resultatförbättringar och utvecklingen till ett mångsidigt livsmedelsföretag. Vi utvecklar kärnaffären med kött från svenska gårdar ytterligare samtidigt som vi tillmötesgår konsumentens önskan om en varierad kost och möjligheten att kunna växla mellan olika proteinkällor. Via vårt nya affärsområde New Business så kan vi framöver även erbjuda fisk från Gårdsfisk och färdigrätter från Maten é Klar, parallellt med en ny satsning på växtbaserade produkter under varumärket Scan, säger Lars Appelqvist.