Småländska isterband rullar igen

Hugos Chark & Livs i Örserum lades ner under 2020. Nu har företaget återuppstått med nya ägare och en produktion som flyttats till Ludvig Sörensen AB i Sävsjö. 

Det var den 1 september 2021 som entreprenören och matkonsulten Christian Oleksiy Janér, 23, och två kompanjoner köpte Hugos Chark & Livs av den dåvarande ägaren Nicklas Sjöbring. Då hade Hugos inte haft någon verksamhet på nästan två år. Efter att de nya ägarna trätt in började de undersöka förutsättningarna för att kunna fortsätta produktionen av Hugos uppskattade charkuterier och man landade till slut i lösningen att flytta över den från Örserum till Ludvig Sörensen AB i Sävsjö, eller ”Lulles” som det kallas i folkmun. I december genomfördes flytten och de första produkterna, isterband och extrarökt falukorv, togs fram under januari.

– Det känns otroligt kul och inspirerande att vi lyckades hitta det här samarbetet, Lulles är ett anrikt företag som har lång erfarenhet av att producera charkuterier av hög kvalitet. Vi har behållit Hugos originalrecept från 1934 och försökt överföra samma gedigna tillverkningsprocess som tidigare till Sävsjö, säger Christian Oleksiy Janér. 

Under januari har de två första produkterna från Hugos, isterband och en extrarökt falukorv, börjat levereras från Sävsjö till butiker i Småland, Östergötland och Skåne samt några grossister i Stockholm och Göteborg, målet är att under 2022 utöka försäljningen både kvantitativt och geografiskt. 

En frontfigur i marknadsföringen av Hugos Chark & Livs produkter har i många år varit den riksbekante krögaren Leif Mannerström. Han kommer att fortsätta i den rollen även om Hugos Charkuteri AB, som det numera heter, fått nya ägare. 

– Vi visste att Leif var ett stort fan av Hugos och att han beklagat att tillverkningen lagts på hyllan. Han har ju även utsett Hugos isterband till landets bästa, säger Christian Oleksiy Janér. 

Thomas Lenegård, vd på Ludvig Sörensen AB (Lulles) säger att det betyder mycket för företaget att få ta över tillverkningen av Hugos produkter. Hur har det fungerat med att integrera Hugos produkter i er ”vanliga” produktion?

– Det skiljer inte mycket mot hur vi normalt jobbar. Vi röker en del Lulles produkter på traditionellt vis, precis som med exempelvis Hugos berömda isterband.

 Har ni behövt göra några anpassningar i er fabrik (t.ex. i maskinpark, utrustning etc.)?

– Nej, inte så här långt, och det var lite det som lade grunden till att vi fick uppdraget.

 Betyder samarbetet med Hugos något för personalstyrkan framöver?

– Det kan absolut landa i att vi behöver förstärka upp på någon av våra avdelningar, men än så länge är det för tidigt att säga.

 //

Läs hela reportaget om Hugos Charkuteri i senaste numret av Kött & Chark.