Dyster läge för livsmedelsproducenter

Det redan dystra läget för svenska livsmedelsproducenter förvärras av en rekordsvag krona och konsekvenserna av det alltmer extrema vädret, det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för årets andra kvartal. 

Den vikande volymutvecklingen har nu hållit i sig fyra kvartal i följd och för 49 procent av företagen blev försäljningen sämre än deras egna prognoser. 

– Historiskt sett har producenternas prognoser visat sig vara relativt tillförlitliga. Att det faktiska utfallet nu skiljer sig så mycket visar hur snabbt konsumenterna ändrar sina köpbeteenden. Utifrån ett strikt kostnadsperspektiv talarn väldigt lite för en bred och ihållande sänkning av livsmedelspriserna. Min bedömning är att de högre prisnivåerna vi nu upplever håller i sig tills vidare, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen. 

Under Q2 noterade den svenska kronan också sitt lägsta värde någonsin mot euron. Drygt sju av tio medlemsföretag anger att den svaga kronan påverkar negativt eller mycket negativt. 70–80 procent av företagens produktionskostnader påverkas direkt eller indirekt av kronans utveckling.

– Man hade möjligtvis kunnat tänka sig att nackdelarna med den svaga kronan på hemmaplan skulle kompenseras av fördelar på exportmarknaden, men så verkar tyvärr inte vara fallet. 60 procent av våra exporterande medlemmar upplever inte att kronans låga värde bidragit positivt till försäljningen på exportmarknaden under senaste året. Exporten fortsatte också att minska under andra kvartalet, säger Carl Eckerdal. 

Svenska konsumenter väljer i allt högre utsträckning lågprisalternativ och EMV. Det sätter stor press på den svenska livsmedelsproduktionen som i huvudsak har erbjudanden i de övre prissegmenten. Men enligt Carl Eckerdal så arbetar företagen alltmer med att addera eller ändra produktportföljen med fler produkter i de lägre prisskikten.

– Men förutsättningarna för lågprisproduktion i Sverige är väldigt dåliga. Jämfört med våra konkurrentländer har vi både höga produktionskostnader och kostsamma krav på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. Att hantera det nya konsumentfokuset på lågpris är en svår, och kanske till och med omöjlig balansakt för en stor del av de svenska producenterna.