Förlängt samarbete med Årets Kock

Svenskmärkning förlänger sitt samarbete med Årets Kock, syftet är att nå den viktiga målgruppen krögare och stärka varumärket och användningen av svenska råvaror inom restaurang- och konsumentledet.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige ägs av Svenskmärkning AB, som också utvecklar, förvaltar och kontrollerar märkningen som används på råvaror, livsmedel och växter.

—Vi är väldigt glada för vårt samarbete med Från Sverige och vi har länge sett ett stort intresse för svenska råvaror som bara ökar i branschen. Kockar vill gärna arbeta med råvaror i säsong och som visar på det fantastiska utbud av råvaror som finns i Sverige, säger Andreas Stenberg, vd för Årets Kock AB.

Märket Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Idag finns över 10 500 produkter godkända för Från Sverige-märkningen från drygt 200 företag.

—För oss är det viktigt att fortsätta kommunicera svenska mervärden via Årets Kock som driver svensk gastronomi framåt. Vi ser ett stort intresse av att köpa produkter med märket Från Sverige och tillsammans med nätverket av professionella kockar kan vi lyfta fram alla fina svenska råvaror och öka användningen både på restaurang, i offentliga kök och hemma, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.