Kött och chark populärt bland studenter

Allt fler studenter beställer hem sina dagligvaror på nätet och oväntat många köper även restaurangmat för leverans till dörren. Kött och chark står högt i kurs hos de som studerar. 

Det är några av resultaten från den senaste undersökningen Mecenat Insights kring mat och livsmedel. De stora kedjorna ICA, Axfood och Coop har ett fast grepp om var studenterna handlar sin mat, men orsakerna till varför de väljer en specifik butik har förändrats sedan senaste undersökningen för tre år sedan. Tidigare har man valt den närmaste och därefter den billigaste butiken, i år styr studenterna istället stegen mot de som har störst sortiment och bäst råvaror. Dessutom har långa öppettider blivit viktigare. 

När det gäller varugrupper som studenter helst vill ha rabatt på så är frukt & grönt en klar vinnare, följt av ost & mejerier och därefter kött & chark. Alla dessa kategorier ligger också tydligt före det ekologiska sortimentet.

Att allt fler studenter har börjat handla sina livsmedel på nätet tros bero på ett ökat genomslag för att beställa hem livsmedel i allmänhet, men sannolikt har detta fått en extra skjuts av den pågående pandemin även bland studenter. 28 procent har testat att beställa hem sina livsmedel medan 17 procent gör det regelbundet. Det är under genomsnittet för befolkningen i stort, men en tydlig ökning jämfört med tidigare undersökningar. 

Studenter har hittills legat långt ner på listan över de grupper som handlar mat online. Många bor ensamma eller i små hushåll vilket minskar många av fördelarna med att storhandla med hemkörning. Ändå är det en ganska stor andel som har testat eller handlar regelbundet.  Och trots att det medför en merkostnad så svarade en oväntat stor andel, 40 procent, också att de brukar beställa restaurangmat med hemkörning.

Undersökningen genomfördes i februari 2021 och hade 1 376 respondenter. Mecenat är en aktör som förhandlar studentrabatter för att underlätta studenternas vardag och få pengarna att räcka längre.