Ursprungsmärkning fyller fem år

Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning AB

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige fyller fem år. Under den tiden har ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige nått en varumärkeskännedom på 84 procent

Märkningen startades av en enad bransch som ett svar på konsumenternas ökade efterfråga på svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter, men även för att hjälpa till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden. Initiativet till märkningen kom från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildade bolaget Svenskmärkning AB. Lanseringen startade den 20 april 2016 när dåvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klippte banden för de första märkta produkterna. Startsträckan i förberedelserna för den frivilliga ursprungsmärkningen var lång, men efter lanseringen har utvecklingen gått snabbt.

Under åren har kriterierna utvecklats och inkluderar nu även kategorier som exempelvis fisk, dryck, vilt samt restauranger. Idag kan alla kategorier av livsmedel och växter märkas med svenskt ursprung under förutsättning att produkterna lever upp till reglerna.

—Jag får ofta frågan om hur många produkter kan man märka, och svaret blir klassiskt — hur långt är ett snöre? Så länge det finns ett intresse hos konsumenten att göra medvetna val och välja svenskt och så länge som vi har ett innovativt lantbruk och livsmedelsproduktion så har märket en viktig funktion på marknaden, säger Ulrika Ekström, sedan årsskiftet ny vd på Svenskmärkning..

—Vi har en vision att Från Sverige-märkt ska vara det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer. För att lyckas med det får arbetet i Svenskmärkning aldrig sluta vara relevant. Branschen förändras och förnyas ständigt och vi behöver hålla örat mot rälsen samtligt som vi tittar mot horisonten. Att jobba både med det som är aktuellt här och nu med kommunikation av märket parallellt med regelöversyn för morgondagens produkter är det som jag tror är viktigast framöver. Jag ser fram emot spännande år tillsammans med mina duktiga kollegor och insiktsfulla ägare, säger Ulrika Ekström.

200 användare är anslutna till Från Sverige-märkningen och nära 10  800 produkter godkända för märkning. Totalt omsätter produkterna över 20 miljarder kronor.

Läs också en längre intervju med Ulrika Ekström i nästa nummer av Kött & Chark som utkommer 5 maj.