Nytt butiksformat med fokus på pris

Coop lanserar ett helt nytt butiksformat; X:-tra. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022. 

Det nya landsomfattande butiksformatet X:tra – en del av Coop, kommer finnas i hela landet och ha ett tydligt priserbjudande där pris står i fokus varje dag och på hela sortimentet.

– Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som det här behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik, säger Marie Nygren tf vd Coop Sverige.

Det nya formatet har under en tid pilottestats i sex butiker på olika platser i landet. X:-tra kommer att ha ett eget sortiment, egen grafisk profil och kommunikation samt egen butiksdrift.

– Vi är nöjda med testerna och den intrimning som gjorts av butiksformatet. Feedbacken från våra medlemmar och kunder som besökt våra pilotbutiker har varit väldigt positiv. När vi nu går in i nästa fas och ska öppna upp fler Xtra-butiker breddar vi vår kundbas och kan ge fler medlemmar och kunder ett bra alternativ som passar deras behov, säger Peter Nordman, försäljnings- och driftschef Coop Väst.