Samarbete ska inspirera till mer svenskt

Från Sverige, Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget har startat ett långsiktigt samarbete Tävlingen Culinary World Cup blir startskottet. 

— Vårt uppdrag är att inspirera fler att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel på tallriken. Tillsammans med kompetenta kockambassadörer, som dagligen förvandlar svensk råvara till världsunik mat, får vi stora möjligheter att nå ut med vårt budskap. Det här samarbetet blir en viktig pusselbit i vår vision att Från Sverige-märkt ska vara det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Partnerskapet inleds i samband med att Kocklandslagen förbereder sig inför tävlingen Culinary World Cup 2022 i Luxemburg i november..

—Det känns oerhört roligt att vi nu ska börja samarbeta med Från Sverige. Vi representerar Sverige i internationella tävlingar och för oss är det en självklarhet att vi jobbar med just svenska råvaror. Att vi nu får tillgång till Från Sveriges kunskap om våra svenska råvaror och deras kontaktnät till svenska producenter kommer att stärka oss, säger Jens Ericsson, general manager för Svenska Kocklandslagen.

Kocklandslagen har sedan tidigare använt sig av enbart svenska produkter när det kommer till protein som kött och fågel, och via partnerskapet med Från Sverige vill Kocklandslagen ta ett ännu tydligare grepp mot att jobba med så mycket Sverigeproducerade råvaror som möjligt. 

Vid det senaste Culinary Olympics i Stuttgart 2020 tog det svenska Juniorkocklandslaget guld och Kocklandslaget silver.