Avgående vd hyllar kollektivet

I 24 år har Jonas Tunestål jobbat inom KLS Ugglarps, de senaste nio åren som vd. Koncernens framgångar förklarar han främst med ett långsiktigt perspektiv samt stor omsorg om både kunder och lantbrukare.

När han helt nyligen slutade sin anställning efter 24 år så var det som vd för en koncern med cirka 1 500 anställda och en omsättning på runt 7 miljarder kronor. När Kött & Chark frågar Jonas Tunestål vad han själv tycker att han åstadkommit under sina nio år som VD väljer han att istället hylla kollektivet. 

– Jag är stolt över hela KLS Ugglarps och vad vi har åstadkommit tillsammans. Vi har varit ett bra gäng som trivts med varandra, det har betytt jättemycket. När Danish Crown tog över oss 2008 var vi ett litet, entreprenörstyrt företag med en omsättning på 1,6 miljarder. Idag närmar vi oss en omsättning på 7 miljarder.

Med facit i hand, hur ser du idag på Danish Crowns köp av KLS Ugglarps?

– En fantastiskt bra lösning. Det har inneburit att vi har kunnat ha ett extremt långsiktigt perspektiv. Danish Crown har verkligen låtit oss utveckla företaget precis som vi har velat.

Efter Siljans Charks nystart efter konkursen är det KLS Ugglarps som levererar djuren dit. Varför detta engagemang så långt norrut i landet?

– Vi tycker det är viktigt att upprätthålla en produktion i hela landet, vilket också innebär att det måste vara samma prisbild överallt. 

Hur bedömer du situationen för hela den svenska köttbranschen?

– Det är en mycket svår situation för svenska grisproducenter, eftersom de samtidigt drabbas av kraftiga kostnadsökningar på sina insatsvaror. KLS Ugglarps gör dock vad vi kan i det här svåra läget. Vi höjde avräkningspriset i höstas trots att marknaden egentligen inte kunde bära höjningen, och vi har hållit fast vid noteringen efter årsskiftet trots den allt hårdare importkonkurrensen. 

Hur känns det att sluta??

– Vemodigt förstås eftersom jag har så många goda vänner på KLS Ugglarps. Men samtidigt är jag väldigt peppad att börja mitt nya jobb. Det som sporrar mig är att jag där kommer att få jobba med ett lite mer internationellt perspektiv, vilket blir en utmaning.

//

Läs hela intervjun med Jonas Tunestål i nästa nummer av Kött & Chark som kommer ut på fredag, 4. mars.