Maria Forshufvud stärker upp Svenska Köttföretagen

Maria Forshufvud har valts in som ny styrelseledamot i branschorganisationen Svenska Köttföretagen där hon även utsetts till styrelseordförande.

Svenska Köttföretagen är branschorganisation för de största slakterierna i Sverige som levererar över 90 procent av det svenska köttet till svenska konsumenter. Bolaget har en bred verksamhet och är även genetikleverantör till Sveriges grisföretagare.

– Jag ser fram emot att vara delaktig i utvecklingen av en av Sveriges absolut viktigaste livsmedelsproduktioner och driva framtidens frågor för en hållbar svensk köttproduktion. Köttföretagen spelar en viktig roll för att attrahera fler till branschen, skapa förbättrad lönsamhet och bra förutsättningar för produktionen av svenskt nöt-, gris- och lammkött, säger Maria Forshufvud.

Hon är agronom och senior kommunikationsstrateg med djup kunskap om livsmedelsbranschen och lång erfarenhet av bland annat varumärkesutveckling. Maria Forshufvud har senast arbetat som vd för Svenskmärkning AB, innan dess var hon vd på Svenskt Kött och driver idag företaget Forshufvud Kommunikation AB.

– Vi är mycket glada över att knyta Maria till vår verksamhet. Hon har en lång erfarenhet och ett brett kontaktnät från tidigare befattningar i den svenska livsmedelsbranschen. Svenskt kött har ett grundmurat förtroende hos den svenska konsumenten, vår uppfattning är att Maria är rätt person för att leda oss i arbetet med att vidareutveckla den positionen utifrån de utmaningar som branschen står inför, säger Viktor Tornberg, styrelseledamot i Svenska Köttföretagen och vd på KLS.