Stark ökning av falukorv i januari

Försäljningen av falukorv var det livsmedel som ökade mest i försäljning under januari månad, 

Det är prisjämförelsesajten matspar.se som tittat på förändringen i köpbeteende av livsmedel mellan januari 2023 och januari 2022. Siffrorna visar på en kraftig ökning av antalet frysvaror, konserver, soppor och produkter med lång hållbarhet. Falukorven är den produkt som ökat mest i analysen – 226 procent fler falukorvar lades i kundvagnarna under januari.

– Inflationen har i flera månader pressat upp priserna och tvingat folk att ändra sina vanor. Det är tydligt att konsumenterna har haft privatekonomin i åtanke när de handlat i januari. Frysvaror, konserver och billiga men dryga råvaror som falukorv, fläsk och potatis har alla handlats i betydligt större utsträckning, säger Omid Ghanbari, vd på matspar.se.

Det var också betydligt fler som handlade varor från butikernas egna varumärken eftersom de generellt ligger lägre i pris, Garant (+100 procent), Eldorado (+108 procent), Coop (+109 procent), ICA (+53 procent) och Änglamark (+46 procent). Produkter med lång hållbarhet som konserver och soppor har ökat med 99 procent, samtidigt har frysvaror ökat med 77 procent. Även jäst (+125 procent) och mjöl (+112 procent) har ökat mycket vilket indikerar att svenskarna börjat baka mer bröd för att spara pengar.  

Det som minskat mest är färsk frukt som äpplen, bananer, apelsiner och päron. Även ekologiska varor har minskat jämfört med januari 2022, -13 procent.

– På samma sätt som varor med lång hållbarhet ökar så väljer man bort saker som är dyrare och har kortare hållbarhet, färsk frukt är ett sånt exempel. Ett tips till konsumenter att titta på frukt och grönsaker i säsong eftersom de alltid är billigare. I Sverige kan det nu till exempel vara äpplen, morötter, vitkål och potatis, säger Omid Ghanbari. 

Jämförelsen har gjorts mellan 246 000 konsumenter i januari 2023 och 330 000 i januari 2022.