Oxfilé populärast på Alla Hjärtans Dag

Det tuffa ekonomiska tiderna dämpar inte svenskarnas lust att fira kärleken på Alla hjärtans dag. Men oxfilé är den maträtt svenskarna helst äter idag. 

Fyra av tio svenskar säger att de ska uppmärksamma Alla hjärtans dag. Dagen är enligt Svensk Handel viktigast i de yngre åldersgrupperna, men intresset sjunker sedan med stigande ålder. Den del av handeln som märker av högtiden mest är dagligvaruhandeln där 29 procent av butikerna förväntar sig en ökning av försäljningen. 

– Det rådande ekonomiska läget påverkar definitivt firandet av Alla hjärtans dag. Nästan varannan person som ska uppmärksamma dagen säger att de kommer att handla mindre i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel. 

De som ska fira dagen planerar att spendera i genomsnitt 499 kronor på firandet. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 800 miljoner kronor, en minskning med 100 miljoner kronor jämfört med förra året. 

– Tendensen hos handlarna är att man ser alla högtider som mindre viktiga i år jämfört med tidigare år. Vi kan utgå från att det är den svaga konjunkturen och handelns tuffa läge som gjort att de är mer försiktiga i sina bedömningar än tidigare, säger Maria Mikkonen.

Fler män än kvinnor uppmärksammar någon under Alla hjärtans dag, (41 respektive 38 procent) och de spenderar även mer pengar, i genomsnitt 50 kronor mer. Bland männen är det vanligast att uppmärksamma någon genom att köpa en blomma eller en present som en parfym eller ett smycke, medan kvinnor oftare köper choklad, Alla hjärtans Dag-kort eller nallar. Kvinnor dukar gärna upp i hemmet, medan männen oftare bjuder någon på restaurangbesök. 

När det kommer till maten är det oxfilé, skaldjur och toast skagen som toppar listan över rätterna som svenskar helst äter på Alla hjärtans dag. Soppa, korv med bröd, kebab och ostron är däremot rätter man undviker, detta enligt en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Lidl Sverige.