Lågpris viktigast för konsumenterna just nu

För första gången så är jakten på lågpris den viktigaste konsumenttrenden, svenskproducerat har halkar ner till en fjärdeplats. Det framkommer i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2022. 

Från december 2021 till december 2022 har matpriserna stigit med 18 procent, priset är också den viktigast faktorn för konsumenterna. Under sju år på raken toppades listan av svenskt/lokalproducerat, men i takt med att inflationen och matpriserna ökar så har de blågula vindarna mojnat rejält, bara fem procent av företagen anger nu svenskproducerat som den viktigaste konsumenttrenden. Som den viktigaste konsumenttrenden att förhålla sig till just nu pekar 38 procent av medlemsföretagen ut EMV, den siffran låg för ett år sedan på 6 procent.

– När jakten på lågpris ökar är det inte konstigt att EMV får ett uppsving. Det förstärks också av att butikskedjorna i än högre grad lyfter fram sina EMV-sortiment i kampanjer och fysiskt i butik. Våra medlemsföretag känner väldigt tydligt av EMV-alternativens frammarsch. 90 procent anger att de upplevde en tuffare konkurrens från dem under 2022, och mycket talar för att dessa produkter kommer ta ännu mer plats i butikshyllorna framöver. Tyvärr så sker det på bekostnad av de svenska livsmedelsproducenternas egna varumärken och risken är stor att utbudet och variationen i butikerna minskar rejält, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

På plats nummer två i årets ranking noteras de övriga lågprisalternativen (utöver EMV). 33 procent av företagen angav detta som en viktig produktions påverkande trend. Det är om möjligt en ännu större ökning för EMV, i förra årets trendmätning hamnade lågprisalternativ på tolfte plats med två procent av rösterna. 

Lågpris dominerar stort just nu och lär så göra under resten av året, tror LIvsmedelsföretagen. Det lämnar mindre utrymme för förädling med svenska råvaror och med svenska arbetskraftskostnader.