HKScan i samarbete med influencer 

Lotta Thiele, HR-chef på HKScan och Rezdar Bakri

HKScan har under sommaren lanserat en kampanj i sociala medier för att uppmärksamma livsmedelsindustrin som en framtidsbransch. 

I kampanjen följer Youtubern och TikTok-kreatören Rezdar Bakri med bakom kulisserna när HKScan utvecklar nya produkter och testa olika yrken inom livsmedelsindustrin. I filmer och klipp på Youtube och TikTok bjuds Rezdars nästan 200 000 Youtube-prenumeranter och 500 000 TikTok-följare in bakom kulisserna i Sveriges tredje största industri.

– Livsmedelsbranschen är till för alla. Inom den kan man ha många olika roller samtidigt som man får jobba med något så fantastiskt som mat, vilket alla har en relation till. Vi vill ge Rezdar möjlighet att berätta hur kött- och charkbranschen faktiskt fungerar utifrån sitt perspektiv och med full transparens. Vår ambition är att detta ska göra att fler får upp ögonen för alla roliga jobbmöjligheter som branschen erbjuder – både nu och i framtiden, säger Lotta Thiele, HR-chef på HKScan.

I en YouTube-film och en kampanj på TikTok testar Rezdar på ett antal av de yrkesroller. Han styckar bland annat kött, stoppar korv, lär sig att fronta en grillhylla i en butik och får en kurs i hur livsmedelsföretag utvecklar nya goda produkter.

– Det är många steg som krävs innan vi kan servera maten hemma vid bordet och det har varit häftigt att se hur svensk matproduktion faktiskt går till. Jag hoppas att jag kan inspirera fler unga till att söka sig till denna spännande och livsviktiga bransch,säger Rezdar Bakri om samarbetet. YouTube-filmen och kampanjen på TikTok visas genom HKScans, Scans och Rezdar Bakris kanaler till september.