Svenskmärkning får ny vd

Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, hon kommer närmast från Arla Foods.

— Jag är stolt och ödmjuk inför uppgiften att få vidareutveckla den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige tillsammans med teamet och ägarna. För mig blir det ett naturligt steg att fortsätta i livsmedelsbranschen efter flera år inom försäljning och marknadsföring och senast som Customer Marketing Director inom Arla Foods. Det finns mycket att göra för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen, säger Tina Stugemo.

Så här kommenterar Åsa Odell, styrelseordförande för Svenskmärkning AB, den nya rekryteringen. 

— Tina Stugemo kommer med en gedigen erfarenhet från livsmedelssektorn, hon har en djup förståelse för marknad, kommunikation och konsumentens beteende och är dessutom en erfaren ledare. Jag är övertygad om att hon tillsammans med Från Sverige-märkningens kompetenta team av medarbetare, och engagerade styrelse, kommer fortsätta utveckla och leda märket mot nya framgångar.

Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, idag märker 228 företag produkter med Från Sverige och totalt är cirka 12 000 produkter godkända för märkningen. De tre ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har alla samma kriterier; odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Från Sverige lanserades i april 2016 och är ett gemensamt initiativ och samarbete mellan ägarna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. 

Tina Stugemo tillträder sin nya tjänst den 15 januari.